Station Zutphen
Station Zutphen is het spoorwegstation van Zutphen. Het is een belangrijk regionaal knooppunt met treinverbindingen richting Arnhem, Zwolle, Apeldoorn, Hengelo en Winterswijk. Het station bestaat uit een zijperron langs spoor 1, en een eilandperron tussen de sporen 2 en 3. Alle perronsporen zijn onderverdeeld in een a en een b gedeelte, zodat er in principe zes treinen tegelijk kunnen halteren (in de praktijk wordt spoor 3 meestal volledig voor de doorgaande trein Zwolle - Roosendaal gebruikt). Direct ten westen van het station ligt de spoorbrug over de IJssel.
Geopend: | 1 februari 1865 |
Spoorlijnen: | Arnhem - Zwolle |
Apeldoorn - Zutphen | |
Zutphen - Hengelo | |
Zutphen - Winterswijk | |
Perronsporen: | 3 |
Adres: | Stationsplein 12 |
7201 ML Zutphen |
Geschiedenis
Eerste station (1865 - 1951)
Het eerste station Zutphen is in 1865 geopend op het kruispunt van Staatslijn A, de spoorlijn van Arnhem via Zwolle naar Leeuwarden, en Staatslijn D, de spoorlijn van Zutphen via Hengelo en Enschede naar Duitsland. Aan deze Staatslijnen werden veelal standaard Waterstaatstations in verschillende klassen gebouwd, afhankelijk van de grootte van de stad. Zutphen kreeg een Waterstaatstation van de tweede klasse (als enige stad in Nederland), naar een ontwerp van K.H. van Brederode. In 1876 kreeg Zutphen ook een rechtstreekse verbinding met Apeldoorn, Amersfoort en Amsterdam via de Oosterspoorweg. Ten slotte werd in 1878 de spoorlijn van Zutphen naar Winterswijk en verder naar Duitsland in gebruik genomen.
Het station raakte in de Tweede Wereldoorlog na een bombardement zwaar beschadigd, daarom werd na de oorlog besloten om een volledig nieuw station te gebruiken. Het oude station bleef ondanks de beschadigingen nog tot in 1952 in gebruik.
Tweede station (1952 - heden)
In 1952 werd ten oosten van het oude station het huidige station in gebruik genomen. Dit station is ontworpen door H.G.J. Schelling, en kenmerkt zich door veelvuldig gebruik van betonnen elementen. Het heeft momenteel de status van rijksmomument. In 1995 kreeg het eilandperron een nieuwe perronoverkapping.
Reactie plaatsen
Reacties