Station Maastricht


Station Maastricht werd oorspronkelijk geopend op 23 oktober 1853 en was een belangrijk knooppunt in de spoorlijn tussen Aken en Hasselt. Dit maakte het een van de eerste grensoverschrijdende spoorlijnen in Nederland, wat de economische en sociale ontwikkeling van de regio aanzienlijk bevorderde.

Het eerste stationsgebouw van Maastricht werd ontworpen door architect Karel Hendrik van Brederode en was gebouwd in een chaletstijl. Dit gebouw was echter tijdelijk en werd in 1856 verplaatst om plaats te maken voor de aanleg van de spoorlijn naar Hasselt. In 1861 werd de spoorverbinding met Luik geopend, gevolgd door de staatslijn E naar Venlo in 18651. Deze uitbreidingen maakten van Maastricht een belangrijk spoorwegknooppunt in de regio.

De eerste stations lagen buiten de stad Maastricht, omdat de stad destijds nog een vestingstad was. De stationsgebouwen waren opgetrokken uit hout, zodat ze bij een eventuele belegering snel konden worden afgebroken. In 1907 werden de gemeentegrenzen aangepast, waardoor het station onderdeel werd van de gemeente Maastricht. Het huidige stationsgebouw, ontworpen door architect George Willem van Heukelom, werd in 1913 geopend. Dit gebouw, gemaakt van baksteen, verving de eerdere houten constructies en bood meer duurzaamheid en capaciteit.

In de loop der jaren heeft Station Maastricht verschillende moderniseringen ondergaan. Het station werd een belangrijk internationaal knooppunt, met grenscontroles voor treinen uit België en Duitsland. Met de invoering van het Schengenakkoord verdwenen de paspoort- en veiligheidscontroles, en werden de voormalige douaneruimtes omgebouwd tot winkels en eetgelegenheden.

Vandaag de dag is Station Maastricht een modern vervoersknooppunt dat wordt bediend door zowel de Nederlandse Spoorwegen (NS) als Arriva. Het station biedt intercitydiensten naar steden zoals Alkmaar en lokale treindiensten naar onder andere Luik en Aken. Daarnaast zijn er plannen geweest om de spoorlijn naar Hasselt te heropenen als een tramverbinding, hoewel dit project uiteindelijk werd geannuleerd in 2022

 

Geopend: 23 oktober 1853
Spoorlijnen: Roermond - Maastricht
Maastricht - Liège
Maastricht - Heerlen
Perronsporen: 6
Adres: Stationsplein 27
6221 BT Maastricht

Geschiedenis


Eerste (1853-1855) en tweede station (1855-1900)

Gezicht op het SS-station Maastricht te Maastricht, met rechts een paardentram, 1910-1915 (Het Utrechts Archief nr. 166669).

Gezicht op het stationscomplex van de Staatsspoorwegen. Rechts achter het stationsgebouw van de S.S. het stationsgebouw van de L.M. met daarvoor de voormalige rijtuigloods van de A.M. in 1880 (het Utrechts Archief nr. 156915).

Tekening voorgevel van het SS-station Maastricht (Het Utrechts Archief nr. 181578).

Derde station (1900-heden)

Gezicht op het NS-station Maastricht te Maastricht, 1927-1932 (Het Utrechts Archief 161853).

Gezicht op het NS-station Maastricht te Maastricht 05-04-1957 (Het Utrechts Archief 150523).

NS-Station Maastricht 1975, Vervaardiger Tanegel, L.M. (Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, Documentnummer 169.803).

Interieur overzicht hal 1982, Vervaardiger Tanegel, L.M. (Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, Documentnummer 238.296).

Afbeelding van het seinhuis bij het NS-station Maastricht te Maastricht 13-09-1953 (Het Utrechts Archief 154725).

Interieur NS-Station Maastricht 1979, Vervaardiger Tanegel, L.M. (Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, Documentnummer 201.368).

Tekening perrongevel hoofdgebouw (Het Utrechts Archief nr. 185751).

Tekening seinhuis uit 1932 (Het Utrechts Archief nr. 852272).

Tekening emplacement rond 1969 (Het Utrechts Archief nr. 180539).

Foto galerij


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.