Station Gramsbergen
Station Gramsbergen ligt aan de spoorlijn Zwolle - Emmen. Het uit 1905 stammende stationsgebouw staat er nog altijd, maar is tegenwoordig in gebruik als café. Doordat in de jaren tachtig de spoorlijn iets is verlegd om de bocht in noordelijke richting minder scherp te maken, ligt het stationsgebouw momenteel opvallend ver verwijderd van de spoorlijn. Het station bestaat uit twee sporen, met bij ieder spoor aan de westzijde het perron.
Geopend: | 1 juli 1905 |
Spoorlijn: | Zwolle - Emmen |
Perronsporen: | 2 |
Adres: | De Oostermaat 65 |
7783 BW Gramsbergen |
Geschiedenis
Begin 20e eeuw legde de Noordoosterlocaalspoorweg-Maatschappij (NOLS) diverse spoorlijnen aan in Overijssel, Drenthe en Groningen. In de periode 1902-1905 werd o.a. de spoorlijn Zwolle - Emmen aangelegd, die later nog werd doorgetrokken naar Stadskanaal. Langs deze lijn bouwde de NOLS standaard haltegebouwen en stationsgebouwen in drie verschillende klassen. Al deze stationsgebouwen werden ontworpen door E. Cuypers. Gramsbergen kreeg daarbij in 1905 een stationsgebouw van de 3e klasse, net als in 7 andere dorpen. Hiervan zijn alleen de stationsgebouwen in Gramsbergen, Vroomshoop en Rolde nog bewaard gebleven. In de jaren zestig werd aan de spoorzijde een uitbouw toegevoegd, die thans nog steeds aanwezig is. In 1987 werd de spoorlijn tussen Zwolle en Emmen geëlektrificeerd, waarbij het gedeelte Mariënberg - Gramsbergen dubbelsporig werd.
Gezicht op de perronzijde van het N.S. station Gramsbergen te Gramsbergen met rechts een diesel-electrisch treinstel plan U (DE 3) van de N.S. (Het Utrechts Archief nr. 153100).
Het laden en lossen der uit de omgeving van Gramsbergen aangevoerde turf levert aan de haven het nodige vertier op (1935).
Reactie plaatsen
Reacties