Station Bloemendaal


Station Bloemendaal, gelegen in de provincie Noord-Holland, is een historisch spoorwegstation dat een belangrijke rol heeft gespeeld in de ontwikkeling van de regio. Het station werd geopend op 1 mei 1900 en ligt aan de spoorlijn Haarlem - Uitgeest. Het oorspronkelijke stationsgebouw, ontworpen door architect Dirk Margadant, is een prachtig voorbeeld van de architectuur uit die tijd.

In de beginjaren was Station Bloemendaal een cruciaal knooppunt voor zowel passagiers- als goederenvervoer. De ligging van het station, op de grens van Haarlem en Bloemendaal, maakte het een strategische locatie voor reizigers die van en naar deze steden reisden. Het station had aanvankelijk één eilandperron en twee perronsporen, wat voldoende was om de toenmalige verkeersstromen te verwerken.

Het stationsgebouw van Bloemendaal is ontworpen door Dirk Margadant, een bekende architect die verantwoordelijk was voor meerdere stationsgebouwen in Nederland. Het gebouw kenmerkt zich door zijn symmetrische opzet en de toepassing van baksteen, wat typerend was voor de stationsarchitectuur aan het begin van de 20e eeuw. Hoewel het oorspronkelijke gebouw niet meer in gebruik is als station, wordt het tegenwoordig verhuurd als vergaderlocatie.

In de loop der jaren heeft Station Bloemendaal verschillende moderniseringen ondergaan om aan de veranderende behoeften van reizigers te voldoen. In 2018 werd er een lift geïnstalleerd om het perron beter toegankelijk te maken voor mensen met een mobiliteitsbeperking. Daarnaast is de fietsenstalling uitgebreid om meer ruimte te bieden aan de groeiende aantallen fietsers die het station gebruiken.

Station Bloemendaal wordt bediend door de Nederlandse Spoorwegen (NS) en biedt regelmatige sprinterdiensten naar verschillende bestemmingen. De sprinterdiensten verbinden Bloemendaal met steden zoals Amsterdam, Haarlem, Alkmaar en Hoorn.

 

Geopend: 1 mei 1900
Spoorlijn: Haarlem - Uitgeest
Perronsporen: 2
Adres: Zuider Stationsweg 20
2061 HE Bloemendaal

Geschiedenis


Station te Bloemendaal in aanbouw in 1900 (Noord-Hollands Archief nr. 789).

Oud seinhuisje aan de spoorweg overgang aan de Kleverlaan, 1928-1933
(Noord-Hollands Archief nr. 469).

Bestektekening (ProRail).

Station te Bloemendaal in 1917 (Noord-Hollands Archief nr. 791).

Tekening emplacement (Het Utrechts Archief nr. 179943).

Het nieuwe perrongebouw bij station Bloemendaal, ziende naar het zuiden, 1934-1935 (Noord-Hollands Archief nr. 39050).

Tekening en plattegrond (Het Utrechts Archief nr. 189428).

Zojuist aangelegd nieuw perron bij Station Bloemendaal, 1934-1936
(Noord-Hollands Archief nr. 59).

Station Bloemendaal na de spoorwegstaking in 1944. De bovenleidingen waren gesloopt evenals de rails van het westelijk baanvak. Alleen het oostelijk baanvak kon nog door stoomtreinen worden gebruikt (Noord-Hollands Archief nr. 39629).

Foto galerij


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.