Station Amsterdam Centraal
Station Amsterdam Centraal, gelegen in het hart van de Nederlandse hoofdstad, is een van de meest iconische en drukste spoorwegstations van Nederland. Het station werd geopend op 15 oktober 1889 en is sindsdien uitgegroeid tot een belangrijk knooppunt voor zowel nationaal als internationaal treinverkeer.
Het stationsgebouw is ontworpen door de beroemde architect Pierre Cuypers, die ook verantwoordelijk was voor het Rijksmuseum in Amsterdam. Cuypers werkte samen met de ingenieur Dolf van Gendt, die verantwoordelijk was voor de technische aspecten van het ontwerp. Het gebouw is een prachtig voorbeeld van neogotische architectuur, met rijke decoraties en een imposante façade die uitkijkt over het Stationsplein.
De bouw van het station was een enorme onderneming die acht jaar duurde. Het station werd gebouwd op drie kunstmatige eilanden in het IJ, die met elkaar verbonden zijn door middel van bruggen en tunnels. Dit maakte het mogelijk om het station te integreren in het bestaande stadsweefsel zonder de waterwegen te verstoren.
In de jaren 1920 werd het station uitgebreid met een tweede stationskap en werden het aantal perrons verdubbeld. Deze uitbreiding was noodzakelijk om de groeiende stroom van reizigers en goederen te kunnen verwerken. In de jaren 1950 werd de stationshal verbouwd en werd er een tunnel onder het Stationsplein aangelegd om de verkeersstromen beter te reguleren.
Een van de meest ingrijpende moderniseringen van Station Amsterdam Centraal vond plaats in het kader van het Project Stationseiland, dat in de jaren 1990 werd gestart. Dit project omvatte de verbreding van de westtunnel, de verlenging van de perronsporen 10-15, en de renovatie en herinrichting van de middentunnel. Daarnaast werden er nieuwe fietsenstallingen gebouwd en werd de stationsomgeving heringericht om de toegankelijkheid en het comfort voor reizigers te verbeteren.
Geopend: | 15 oktober 1889 |
Spoorlijnen: | Amsterdam - Haarlem |
Amsterdam - Den Helder | |
Amsterdam - Schiphol | |
Amsterdam - Amersfoort | |
Amsterdam - Utrecht | |
Perronsporen: | 11 |
Adres: | Stationsplein 15 |
1012 AB Amsterdam |
Geschiedenis
Prins Hendrikkade ter hoogte van nr. 15-16 gezien in oostelijke richting naar het Centraal Station, 1890 (Stadsarchief Amsterdam nr. 10003/53435).
Gezicht op het in aanbouw zijnde NS-station Amsterdam C.S. te Amsterdam, 1880-1885 (Het Utrechts Archief nr. 166801).
Gezicht op de perrons onder de 1e perronkap van het NS-station Amsterdam C.S. te Amsterdam met geheel links een stoomlocomotief uit de serie 3700 van de N.S., 1930-1939 (Het Utrechts Archief nr. 154576).
Interieur van het NS-station Amsterdam C.S. te Amsterdam koninklijke wachtkamer, 1939 (Het Utrechts Archief nr. 220181).
Afbeelding van treinreizigers die wachten op de Holland-Wien Expres naar Wenen op het tweede perron van het NS-station Amsterdam C.S. te Amsterdam, 1971 (Het Utrechts Archief nr. 171307).
Gezicht op de perrons onder de eerste overkapping van het NS-station Amsterdam C.S. te Amsterdam, 12-06-1964 (Het Utrechts Archief nr. 854283).
Interieur van het NS-station Amsterdam C.S. te Amsterdam hal, 1975-1980 (Het Utrechts Archief nr. 170234).
Panorama vanaf Prins Hendrikkade 73, links de Pins Hendrikkade, midden Open Havenfront het Stationsplein met het Centraal Station, H. van Gool, 1995, (Stadsarchief Amsterdam nr. 30931/14).
Reactie plaatsen
Reacties